Vicieuze cirkel met eten

Toen ik nog in mijn ‘verstoorde relatie met eten’ periode zat, probéérde ik wel steeds om minder te snaaien en minder eetbuien te hebben, maar het lukte nooit echt.

Wat ik toen niet wist, was dat ik dit totaal verkeerd aanpakte.

  • Ik werd steeds strenger
  • Haalde niets meer in huis
  • Mocht veel ‘ongezonde’ dingen niet meer
  • Ging kcal tellen om het zo in de hand te houden
  • Ging minder eten ter compensatie van een snaaibui
  • Etc.

Dit werkte allemaal niet.

Bij deze 3 tips die je wél gaan helpen om minder te snaaien 🙂

1. Verander het verhaal wat jij jezelf vertelt

Als jij nu nog last hebt van snaaien of eetbuien dan is de kans groot dat jij hier een verhaal omheen gecreëerd hebt wat je gelooft en waar je naar handelt.

“Ik ben nou eenmaal een zoetekauw/snoepkont
“Ik kan nou eenmaal geen weerstand bieden”
“Ik kan nou eenmaal niet stoppen als ik begonnen ben”
“Ik kan nou eenmaal niets in huis hebben, anders gaat het op”

Herken je (een van) deze?

Kan je je voorstellen dat als je dit zo blijft geloven, als dit jouw verhaal blijft over eten in jouw koppie…. Wat dit dan doet met jouw keuzes?

Je gaat hier naar leven. Je gaat dit ook doen! Want jouw gedachten vormen jouw werkelijkheid.

Dus tip 1 is om dit verhaal eens onder de loep te nemen. Wat vertel jij jezelf allemaal over eten, ongezond eten en snaaien? Schrijf het eens op. En stel jezelf de vraag: helpt dit je of werkt dit je tegen?

Als het je tegenwerkt dan is het aan jou om jouw ‘verhaal’ te gaan veranderen. Andere gedachten, andere overtuigingen en een andere mindset! Want dan volgen jouw eetkeuzes vanzelf!

2. Ga in de basis juist méér eten

Zelf had ik – na jarenlang punten en calorieën geteld te hebben – niet eens meer door dat ik veel te weinig at. Mijn porties waren zo klein en caloriearm geworden, dat ik de hele dag door trek had. Ik had niet het idee dat ik honger had, maar gewoon de hele dag trek en zin in eten.

Logisch, juist door het jarenlang diëten en calorieën tellen, had ik mijzelf aangeleerd om maar niet meer naar mijn lijf te luisteren. Ik at met mijn “hoofd”. Maar dan wél gek staan te kijken als ik de hele dag door aan eten dacht en snaaibuien had.

Lang verhaal kort, ik at in de basis veel te weinig. Maar op het moment dat ik mijn hoofdmaaltijden een stuk groter ben gaan maken, was mijn lijf meer gevoed én kreeg ik veel minder snaaibuien.

Dus denk je nu, heyyy dat kan bij mij ook wel eens zo zijn. Probeer dan je hoofdmaaltijden een stuk voedzamer te maken, luister vervolgens naar je lijf en kijk eens wat het doet.

3. Haal de ‘lading’ af van ongezond eten en vind rust rondom eten

Een derde, maar oh zo belangrijk iets, is om de lading van ‘ongezond’ eten af te halen. Want als iets eigenlijk niet ‘mag’ of je ziet het als ‘slecht’, dan wordt het natuurlijk des te aanlokkelijker.

Het verboden vrucht effect.

Je wilt het des te meer, je denkt dat het super lekker is en kan moeilijk stoppen met eten “omdat je nu toch bezig bent en vanaf morgen je het niet meer mag”.

Je zal zien dat als je stappen maakt om deze lading er vanaf te halen, als je jezelf alles toestaat om te eten… Dat het vanzelf veel minder aantrekkelijk wordt. Het ‘speciale’ gaat er vanaf. En dan wordt het ook veel makkelijker om wel ervan te genieten, maar het bij een beetje te houden. Vol = vol.

Dus vind de rust rondom eten!