Leerproblemen

Wat zijn leerproblemen?

Een leerprobleem is een verzamelnaam voor verschillende beperkingen die van invloed zijn op het leren. Een leerprobleem ontstaat wanneer een kind of volwassene onvoldoende vermogen heeft om nieuwe kennis eigen te maken. Leerproblemen voorbeelden zijn:

  • Leesvaardigheden
  • Taalvaardigheden
  • Rekenvaardigheden

Problematieken zoals ADHD, autisme, ADD en dyslexie kunnen een grote rol spelen bij leerproblemen. Leerproblemen kunnen zowel ontstaan bij kinderen met een lage intelligentie als bij kinderen met een normale intelligentie.

Leer- en concentratieproblemen kunnen Ontregeling van het endorfinesysteem kan samenhangen met leer- en concentratie problemen. Dit komt door de overvloed aan exorfinen. Exorfinen zijn stoffen die in overvloed bij ons binnenkomen door het eten van gluten, spinazie, soja en zuivelproducten. Deze stoffen worden afgebroken met het DPP-IV enzym. De productie van dit enzym is vaak onvoldoende door te veel aan gif, straling, zware metalen.

Symptomen

Symptomen van leerproblemen zijn:

  • Moeite met het verwerken van informatie
  • Concentratieproblemen
  • Faalangst
  • Onderpresteren
  • Moeite met lezen
  • In een langzaam tempo werken
  • Problemen met het opvolgen van aanwijzingen
  • Geheugenproblemen
  • Onzekerheid
  • Problemen met automatisering
  • Emotionele problemen

Oorzaken

De oorzaken van leerproblemen lopen uiteen. Veelvoorkomende oorzaken zijn:

  • ADHD
  • Aandacht Tekort Stoornis met hyperactiviteit. Bij mensen net ADHD komen de neurotransmitters dopamine en noradrenaline vaak in verminderde mate voor in de voorste hersenkwabben (prefontaalkwabben). Deze hersenkwabben zijn onder andere verantwoordelijk voor het behoud van de aandacht.
  • Dyslexie
  • Moeite met het verwerken van taal
  • Dyscalculie
  • Moeite met het verwerken van cijfers
  • Dysgrafie
  • Problemen met schrijven
  • Dyspraxie
  • Moeite met motorische vaardigheden
  • NLD (Non verbal learning disabilities)
  • Problemen met het verwerken van non-verbale informatie
  • ODD (Oppositional Defiant Disorder)
  • Er is moeite met het verwerken van informatie, de aandacht ergens bijhouden, plannen, zich uiten en anderen begrijpen.
  • CD (Conduct Disorder)
  • Antisociale gedragsstoornis die zich vertaalt in agressief gedrag. Dit zorgt voor beperkingen in het gehele functioneren met mogelijk ook leerproblemen als gevolg.
  • PDD-NOS (Pervasive Developmental Disorder-Not Otherwise Specified)
  • Pervasieve ontwikkelingsstoornis. Leerproblemen ontstaan onder andere wanneer onbegrijpelijke verbanden worden gelegd of uitleg te letterlijk wordt genomen.
  • Ontregeling van het endorfinesysteem
    Het endorfinesysteem wordt negatief beïnvloed door een overvloed aan exorfinen. Exorfinen zijn stoffen die bij ons binnenkomen door het eten van gluten, spinazie, soja en melk. Deze stoffen worden afgebroken met het DPP-IV enzym. De productie van dit enzym is vaak onvoldoende door een teveel aan gif, straling en zware metalen in het lichaam. Het gevolg is het ontstaan van leer- en concentratieproblemen.
  • Genetische factoren
    Een tekort aan omega-3 vetzuren tijdens de zwangerschap vergroot de kans op leerproblemen bij het kind in een later stadium.
  • Laag IQ

Voedingsadviezen

  • Vermijd exorfinerijke voeding.
  • Exorfine zit vooral in: gluten, zuivel, soja, paddenstoelen en spinazie.
  • Verminder het aantal gifstoffen in het lijf
    • Eet biologisch
    • Eet en drink zo min mogelijk uit plastic bakjes en flessen, daar zitten weekmakers in
    • Vermijd kunstmatige geur- en smaakstoffen, geraffineerde suiker en conserveermiddelen
    • Koop reinigingsmiddelen zonder ammoniak en chloor
  • Drink voldoende water of groene thee
  • Zorgen in huis voor voldoende ventilatie
  • Vermijd sterk bewerkte voedingsmiddelen

Opmerkingen

Tijdens de zwangerschap is het nemen van omega-3 vetzuren aan te raden. Dit vermindert de kans op leerproblemen bij het kind in een later stadium. Een ijzertekort kan ook een mogelijke oorzaak zijn van een (tijdelijk) leerprobleem.

Straling heeft een negatief effect op het endorfinesysteem. Tips om straling in huis te verminderen zijn onder andere:

  • Zet alleen de WiFi aan als je op internet gaat
  • Slaap niet in een waterbed
  • Zet je telefoon ’s nachts op vliegtuigstand
  • Gebruik een wekker die op batterijen werkt
  • Beperk het telefoongebruik

Referenties

  1. Nobre, A. C., Rao, A., & Owen, G. N. (2008). L-theanine, a natural constituent in tea, and its effect on mental state. Asia Pacific journal of clinical nutrition, 17. Michael J.GladePh.D & KylSmithD.C. (2014) Phosphatidylserine and the human brain

Bron: Orthohealth foundation